Stap 1: Duidelijke afspraken
U wilt een huis aankopen. Wat zijn uw woonwensen? Bezit u al een huis dat nog verkocht moet worden? Wat zijn uw financiële mogelijkheden? Allemaal vragen waar u samen met uw makelaar het antwoord op zult vinden. Door alles van tevoren goed door te spreken wordt het zoeken naar de juiste woning een stuk makkelijker.

Stap 2: Geschikte woning
Uw makelaar zal u altijd aanraden eens een kijkje te nemen in de verschillende gemeenten en wijken die u bevallen. Daardoor krijgt u inzicht in de buurt en faciliteiten, zoals scholen en winkels. Wilt u wonen op het platteland in bijvoorbeeld een woonboerderij?

Uw NVM-aankoopmakelaar heeft een uitgebreid netwerk van NVM-aankoopmakelaars. Hierdoor heeft hij bijvoorbeeld als eerste inzicht in woningen die op de markt komen of extra informatie over nieuwbouwprojecten. Dankzij zijn jarenlange ervaring kan hij snel een goede selectie maken uit het actuele aanbod. Uw kans om snel een woning te kopen die aan uw wensen voldoet neemt dus aanzienlijk toe.

U kunt natuurlijk ook zelf zoeken en een selectie uit het aanbod maken. Op funda.nl vindt u namelijk een nagenoeg volledig aanbod van koopwoningen in Nederland. En dat zijn er ruim 120.000. Voor vragen en advies over het NVM-aanbod kunt u altijd vrijblijvend bij Van der Borden makelaardij terecht.

Stap 3: Bezichtiging
Hebt u een huis gezien dat u aanspreekt, dan regelt uw makelaar een bezichtiging voor u. Zo komt u er snel achter of de woning werkelijk aan uw wensen voldoet. Terwijl u wellicht de kamers in gedachten al een beetje aan het inrichten bent, bekijkt uw makelaar het huis met andere ogen. Hij let vooral op het onderhoud van de woning en eventuele gebreken.

In sommige gevallen adviseert hij u een bouwkundig specialist in te schakelen voor nader onderzoek. Hij zal u dan doorverwijzen naar een betrouwbare specialist. Op die manier kan de exacte staat van onderhoud van de woning bekeken worden.

Verder vertelt hij u of er al meer bezichtigingen zijn geweest en welke biedingsprocedure wordt gehanteerd. Loop bij een bezichtiging ook even door de buurt.

Stap 4: Extra onderzoek
Wanneer u concreet een woning op het oog hebt, kan uw makelaar extra onderzoek naar de woning doen. Denk dan bijvoorbeeld aan het checken van het energielabel dat per 1 januari 2008 verplicht is, de bestemmingsplannen, de milieuaspecten en andere gegevens in het register van het Kadaster, bij Verenigingen van Eigenaren, gemeente en provincie. Voor u als particulier vergt dit behoorlijk wat speurwerk, maar voor een aankoopmakelaar, die eenvoudig toegang heeft tot de diverse informatiebronnen, is het routine.

Stap 5: De onderhandelingen voeren
Als u een bepaalde woning wilt kopen adviseert uw makelaar u over de juiste biedingsstrategie en een goed openingsbod. Als taxateur heeft hij veel ervaring met het bepalen van de juiste prijs. In de NVM-database voor woonobjecten kan hij bovendien zien wat de marktwaarde is van vergelijkbare woningen. Daarnaast kan hij via het NVM-kenniscentrum informatie opvragen over bestemmingsplannen, parkeerinformatie, vervuilde bouwgrond en tal van andere factoren die van invloed zijn op de koopprijs.

Verder helpt uw makelaar bij het vaststellen van de ontbindende voorwaarden. Op basis van deze voorwaarden kan een koopovereenkomst alsnog ontbonden worden. Welke biedingsstrategie uiteindelijk gekozen wordt, is afhankelijk van de situatie. Dankzij de ervaring van uw makelaar bent u echter verzekerd van een goed advies dat u veel geld kan besparen.

Stap 6: De ondertekening van de koopakte
Accepteert de verkoper uw bod, dan stelt zijn makelaar meestal de koopovereenkomst op. Dit kan uw eigen makelaar ook doen. Is dit niet het geval, dan loopt hij de koopovereenkomst met u door om te zien of alle gegevens kloppen. Hij let hierbij in het bijzonder op de koopsom, de opleverdatum, de ontbindende voorwaarden en de lijst van zaken die de verkoper in de woning achterlaat. Is alles in orde, dan paraferen u en de verkoper de koopovereenkomst. U ontvangt hiervan een exemplaar.

Het origineel gaat naar de notaris. Na ontvangst van het afschrift treedt voor u de wettelijke bedenktijd van drie dagen in werking. Binnen deze tijd kunt u alsnog afzien van de aankoop. Doet u dit niet, zijn de financiën rond en vormen ook eventuele andere ontbindende voorwaarden (bijvoorbeeld een financieringsvoorbehoud) geen obstakel meer, dan zal op de afgesproken opleveringsdatum de overdracht plaatsvinden bij de notaris.

Stap 7: Uw huis financieren
Wanneer uw bod door de verkoper is geaccepteerd, is het voor u zaak de financiering rond te maken. Vaak sluit men hiervoor een hypotheek af. Aan de hand van de koopsom, eventuele verbouwplannen, uw eventuele eigen geld (overwaarde vorige woning) en de zogenaamde kosten koper (de kosten van de kadastrale inschrijving, overdrachtsbelasting en uw notariskosten voor het transport), kan uw makelaar precies vaststellen welk bedrag u aan hypotheek nodig hebt. Daarnaast kan hij u adviseren over een hypotheek die bij u past.

Meestal is voor de financiering een taxatie nodig. Steeds meer geldverstrekkende instellingen eisen dat een gecertificeerde taxateur deze taxatie doet. U vindt ze bij elk NVM-kantoor. Het NVM-taxatierapport wordt dan ook landelijk erkend door geldverstrekkende instellingen. De NVM-aankoopmakelaar is dus als erkend taxateur bij uitstek geschikt een taxatie voor u uit te voeren.

Stap 8: Afhandeling bij de notaris
Als een datum is vastgesteld voor overdracht van de woning, zal uw makelaar u adviseren over alles wat er voor deze datum nog geregeld moet worden. Zo vergeet u niets en kan de notaris de eigendomsoverdracht (akte van levering) voorbereiden. Een paar dagen voor de levering krijgt u van de notaris een concept-leveringsakte en een nota van afrekening.

Controleer altijd samen met uw makelaar of alle gegevens hierop kloppen. Vlak voor de overdracht inspecteert u samen met uw makelaar de woning om te zien of deze nog in de afgesproken staat is. Daarna betaalt u (vrijwel altijd via de hypotheekverstrekker) bij de notaris de koopsom, de overige kosten en zo nodig de prijs van de overgenomen roerende zaken. Vervolgens tekent u de akte van levering. De woning staat nu op uw naam en wordt door de notaris ingeschreven bij het Kadaster. U kunt van uw droomhuis gaan genieten!